عرض مشغولات يدويه واعلانات

الرئيسيةالرئيسية  اليوميةاليومية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 

ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟

كاتب الموضوعرسالة
nesta2000

المساهمات : 92

مُساهمةموضوع: ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟   الأحد يونيو 06, 2010 6:41 am

بسم الله الرحمن الرحيم.

اكيد كل واحد منا وهو بيفكر حاليا بيقول يا ترى تكون جميلة ولا ايه بس لو قعدت فى لحظة صدق بينك وبين نفسك
وفعلا عاوز تكون ليك زوجة صالحة واكيد بتتمنى انى ست الحبايب تكون زوجتك فيها عالاقل منها جزء ولو بسيط
على العموم انا حبيبت اكون اول واحد يقول مواصفات فتاة احلامى وهيا مواصفات كل الصحابة والتابعين كانوا بيسيروا عليها فى تفكيرهم للحياة الزوجية
.
هيا شىء موجود فى الاحلام زى ما كتير جداااااا قالولى
اولا تكون حافظة كتاب الله عزوجل كاملا تكون بتصلى تكون مطيعة لله ورسوله تكون على قدر كبير جدا من الحياء ده المواصفات الاوليه

المواصفات الثانوية
مش مهم تكون جميلة مش مهم تكون اسمها ايه مش مهم تكون قصيرة ولا طويلة مش مهم تكون شهادتها طب او غيره اهم شىء تكون عارفة ربنا حق المعرفة
.
ياترى انتم كمان ايه مواصفاتكم؟؟؟؟؟؟
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Admin
Admin

المساهمات : 288

مُساهمةموضوع: مواصفاتى انا فى فتى احلامى   الأحد يونيو 06, 2010 7:10 am

انا بنت ومواصفات فتى احلامى
ان يكون متدين عارف ربنا كويس قوى
لان اللى تتوافر فيه كده حيكون عنده ضمير وقلبه طيبه وواسع الصدر وودود وعنده رحمه
وحيخلينى افضل فى انه حياخدنى الى طريق الهدايااكتر يبقا انا مش

عايزة غير انه يكون متدين بس

والباقى على الله
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://elxandria.yoo7.com
mohammad tarawneh

المساهمات : 2

مُساهمةموضوع: بنت الاصول   الأحد يونيو 06, 2010 7:14 am

انا عاوز بنت فيها صفات كما يلي:
اولا: حلوه
ثانيا: اموره
ثالثا: ناعمه
رابعا: دلوعه
خامسا: طولها 165- 170
سادسا: وزنها 55
سابعا: متدينه وخلوقه جدا
ثامنا: كريمه
nesta2000

مُساهمةموضوع: رد: ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟   الأحد يونيو 06, 2010 7:25 am

Admin كتب:
انا بنت ومواصفات فتى احلامى
ان يكون متدين عارف ربنا كويس قوى
لان اللى تتوافر فيه كده حيكون عنده ضمير وقلبه طيبه وواسع الصدر وودود وعنده رحمه
وحيخلينى افضل فى انه حياخدنى الى طريق الهدايااكتر يبقا انا مش

عايزة غير انه يكون متدين بس

والباقى على الله
التدين شىء جميل جدااااااااااااوباذن الله بتلاقى فتى احلامك.
وكلامك صح لانى المتدين اذا كره زوجته اتقى الله فيها فاعطها كل حقوقها واذا احبها ايضا اتقى اللهفيها فلقت منه ما يسرها
.
nesta2000

مُساهمةموضوع: رد: ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟   الأحد يونيو 06, 2010 7:36 am

mohammad tarawneh كتب:
ربنا يحققلك كل امنياتك ويرزقك بالزوجة الصالحة التى تعينك على امور دينك ودنياك اللهم امين.
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟   الأحد يونيو 06, 2010 11:57 am

mohammad tarawneh كتب:
ربنا يحقق لك كل اللى تتمناه بس ليا تعليق صغير لو كنت رفعت التدين والاخلاق اولا ستجد الجمال بعدها ولكن كل ما هو حلو تجذع النفس منه وتذهق الروح منه فتحلى المرء بالاخلاق والدين يجله حلو السمات وحلو الروح وهذا يجعله حلو فى النظر بين الناس
nesta2000

مُساهمةموضوع: رد: ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟   الأحد يونيو 06, 2010 6:40 pm

Admin كتب:
mohammad tarawneh كتب:
ربنا يحقق لك كل اللى تتمناه بس ليا تعليق صغير لو كنت رفعت التدين والاخلاق اولا ستجد الجمال بعدها ولكن كل ما هو حلو تجذع النفس منه وتذهق الروح منه فتحلى المرء بالاخلاق والدين يجله حلو السمات وحلو الروح وهذا يجعله حلو فى النظر بين الناس
انا بتفق معاكى والله وده عن تجربة شخصية كانت اية فى جمالها لكن اين الايمان واين الروح التى تدخل السرور عموما كل شخص بامكانه ان يجرب ربما ينجح وربما يفشل لكن علينا ان نتعلم من تجاربنا حتى لاتتعد اخطائنا
نجلاء

المساهمات : 60

مُساهمةموضوع: رد: ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟   الخميس يونيو 10, 2010 7:59 am

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "تنكح المرأة لأربع لمالها ولحسبها وجمالها ولدينها فاظفر بذات الدين ترتب يداك".

قال رسول الله صلى الله علية وسلم:"من جاءكم ترضون دينة فزوجوة بناتكم حتى لا تكن فتنة فى الارض"

لما قرات الموضوع المطروح للمناقشة فى اختيار الزوجة او الزوج لما اجد ابلغ ولا اجمل من احاديث رسولنا الكريم فى كيفية اختيار ازواجنا
nesta2000

مُساهمةموضوع: رد: ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟   الخميس يونيو 10, 2010 10:38 pm

نجلاء كتب:
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "تنكح المرأة لأربع لمالها ولحسبها وجمالها ولدينها فاظفر بذات الدين ترتب يداك".

قال رسول الله صلى الله علية وسلم:"من جاءكم ترضون دينة فزوجوة بناتكم حتى لا تكن فتنة فى الارض"

لما قرات الموضوع المطروح للمناقشة فى اختيار الزوجة او الزوج لما اجد ابلغ ولا اجمل من احاديث رسولنا الكريم فى كيفية اختيار ازواجنا
بصراحة واجمل الاختيار هو الاختيار الدينى فالزواج الصالح الذى يبنى على اساس صالح وفقكى الله وجعل زواجكى مباركا ورزقكى الزوج الصالح والذرية الصالحة اللهم امين.
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟   الإثنين يونيو 14, 2010 2:05 pm

السلامواعليكم ورحمه الله وبركاته
لرى ان هذا الموضوع يثير الجدل والنقاش ويكون لكل عضو ردود مبنيه على ردود باقى الاعضاء

nesta2000وانا عايزة اناقش مع الاخت نجلا والاخ
اذا رهنا الزواج على الرجل الصالح او الاخت الصالحه فنادرا ان تجدهم فمش حنلاقى حد بيتجوز هههههههه بجد كل الاهالى بيهتموا بالمظاهر ولا يهتمون ببناء النفس على اساس دينى صالح اعتقد ان نادرا الان ان تجد ام او اب يعرف كل تعاليم دينه وخصوصا الاباء والامهات حديث الزواج
فهذا شىء يحير خوفا على الاجيال القادمه
خوفا على دينا
خوفا على مبادىء الامم واخلاقها
نرجوا من كل انسان ان يجتهد لمعرفه تعاليم الدين الاسلامى
nesta2000

مُساهمةموضوع: رد: ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟   الإثنين يونيو 14, 2010 8:56 pm

Admin كتب:
السلامواعليكم ورحمه الله وبركاته
لرى ان هذا الموضوع يثير الجدل والنقاش ويكون لكل عضو ردود مبنيه على ردود باقى الاعضاء

nesta2000وانا عايزة اناقش مع الاخت نجلا والاخ
اذا رهنا الزواج على الرجل الصالح او الاخت الصالحه فنادرا ان تجدهم فمش حنلاقى حد بيتجوز هههههههه بجد كل الاهالى بيهتموا بالمظاهر ولا يهتمون ببناء النفس على اساس دينى صالح اعتقد ان نادرا الان ان تجد ام او اب يعرف كل تعاليم دينه وخصوصا الاباء والامهات حديث الزواج
فهذا شىء يحير خوفا على الاجيال القادمه
خوفا على دينا
خوفا على مبادىء الامم واخلاقها
نرجوا من كل انسان ان يجتهد لمعرفه تعاليم الدين الاسلامى
والله ليس الغالب فاعتقد ان الاهل يتمنون لاابنائهم زوجة صالحة وليس كل الاباء ولكن اعتقد ان الكل عند اختيار الزوجة ينصحون بالاختيار الدينى هذا ما اراه فى عائلتى وبعض العائلات التى اعرفها الله اعلم ببقى العائلات لكن اتمنى من الكل ان يفكر فى الاختيار الدينى لانه افضل من الارتباط العاطفى وغيره من مداخل الشيطان.

ياترى ايه مواصفات فتاة احلامكم او فتى احلامك؟؟؟؟؟؟؟
صفحة 1 من اصل 1